Musée des Arts Contemporains de la Fédération Wallonie-Bruxelles

Adel Abdessemed

Otchi Tchiornie

Het MAC’s opent het expositiejaar 2018 met werk van een van de meest gewaardeerde hedendaagse Franse kunstenaars, Adel Abdessemed, bekend voor sensatiewerken zoals het grote beeld van de kopstoot van Zidane tijdens de finale van het Wereldkampioenschap voetbal 2006. De manisfesttentoonstelling in Le Grand-Hornu bestaat hoofdzakelijk uit nieuwe werken die speciaal voor deze plek werden gemaakt. De Frans-Algerijnse kunstenaar, in 1971 geboren in Constantine, studeerde eerst aan de École des Beaux-Arts in Algiers en daarna, vanaf 1995, aan de École nationale supérieure des Beaux-Arts in Lyon. Vanaf 2001 woonde, werkte en exposeerde hij in New York. Nu woont en werkt deze eeuwige banneling afwisselend in Parijs.

De werken van Adel Abdessemed grijpen je naar de keel. Ze focussen op het leed in de wereld – geweld, terreur, hypocrisie... –, niet om je tot wanhoop te drijven, maar om je eraan te herinneren dat je als bewoner van deze wereld helaas onvermijdelijk betrokken bent bij al die wreedheid, maar toch de vrijheid hebt om te kiezen tussen grauwe desillusie en vreugde omdat je leeft. Ze raken je niet alleen daarom. Ze prikkelen ook je verbeelding omdat hun poëtische beelden de klassieke vormen en de directe figuratie niet schuwen en je het geweld in de hedendaagse wereld onder ogen brengen in de vorm van allegorieën – en je de vrijheid hebt om ze te interpreteren en te beoordelen. De tentoonstelling kreeg de titel Otchi Tchiornie (‘Zwarte ogen’) mee, een verwijzing naar een bekend lied uit het repertoire van het koor van het Rode Leger. Met de vrijpostigheid van iemand die danst op gloeiende houtskool heeft Adel Abdessemed van deze expositie een manifest tegen barbarij en voor vrijheid gemaakt. Een rood tapijt, symbool van officiële macht, loopt door de hele tentoonstelling. Die opent met een absurd beeld dat veel zegt over onze algehele ontreddering als het om oorlog gaat: een kamikazeduif op een openbare bank – je zult wel even nadenken voor je daar gaat zitten... Daarna volgen twee werken die inspelen op de antagonistische ‘lichte zwartheid’ die als kenmerk van steenkool de hele geschiedenis van Le Grand-Hornu (utopie en ellende) doordringt en ook op deze expositie de toon zet: Soldaten, een indrukwekkende reeks houtskooltekeningen van militairen in uniform op basis van internetbeelden, en Otsji Tsjornyje, in verkoold hout gesculpteerde silhouetten van leden van het koor van het Rode Leger die in 2006 omkwamen bij de crash van het vliegtuig dat hen naar Syrië moest brengen. Het parcours eindigt met een poëtische, enigmatische evocatie van ‘De grot’ een soera uit de Koran die het verhaal bevat dat in de christelijke traditie bekend is als ‘De zeven slapers van Efeze’.


PRESS REVIEUW :

Bazar Magazine.com

LaLibre, Adel Abdessemed l'attaque des violences du monde, GuyDuplat, 12 mars 2018

L'Art Même, Otchi Tchiornie, JB Carobolante, Mars 2018

L'Echo, Les yeux noirs d'Adel Abdessemed, Arthur Sente, 3 mars 2018

M le magazine du Monde, Adel Abdessemed, 2 mars 2018

La Libre, Adel Abdessemed l'artiste qui marche sur les braises, Guy Duplat,29 janvier 2018


EXTRA
Institut français

Dans le cadre d’EXTRA, avec le soutien de l’Institut Français et du Service de coopération et d’action culturelle de l’Ambassade de France en Belgique

Inrockuptibles