Delen

The White Cube is Never Empty
14.12.25 > 10.05.26
Partner(s)

Cristina Garrido. The White Cube is Never Empty

EUROPALIA ESPAÑA

 

The White Cube is Never Empty, geprogrammeerd door het MACS, is de eerste solotentoonstelling van de Spaanse kunstenaar Cristina Garrido in een Belgisch museum. Naast een selectie werken die ze het afgelopen decennium gemaakt heeft, presenteert ze ook een nieuwe in-situ-installatie die inspeelt op de specifieke architectuur van het museum en de historiek van zijn tentoonstellingen.

Het multidisciplinaire werk van Cristina Garrido bestudeert de manier waarop kunst gedefinieerd wordt op cultureel, digitaal en institutioneel vlak. De relatie tussen kunst en culturele verhalen, de impact van technologie en de rol van de subjectieve blik van de kijker zijn terugkerende thema’s in haar werk.
De tentoonstelling biedt een kritische blik op de dynamieken van hedendaagse kunst in voortdurende ontwikkeling, en spoort het publiek aan om na te denken over de manier waarop identiteit en context de productie en receptie van kunst bepalen. 
Door de constructie van betekenis binnen het mondiale ecosysteem van de kunst in vraag te stellen, verkent Garrido het complexe spel dat zich afspeelt tussen kunstenaars, de culturele context waaruit ze afkomstig zijn en de systemen die hun zichtbaarheid en hun waarde conditioneren. Haar werk verkent ook de invloed van digitale cultuur op die laatste aspecten en in het bijzonder de manier waarop sociale media de verspreiding van kunst, haar interpretatie alsook het concept ‘auteur’ veranderen.
Haar nieuwe installatie werkt die vragen uit door in dialoog te treden met de architectuur van het museum, zijn tentoonstellingen en het collectieve geheugen van zijn bezoekers.
Op basis van het principe van anamorfose – een visuele techniek die beelden vervormt door te vertrekken van het standpunt van de toeschouwer – gebruikt Garrido archiefbeelden van vroegere tentoonstellingen om optische illusies te creëren. Die herintroduceren zo de schimmen van vroeger getoonde werken.
Dit immersieve werk gaat dieper in op de verkenning van het geheugen, van de tijd en van het concept ‘auteur’, terwijl het reflecteert over de rol van musea in de constructie van de kunstgeschiedenis.