Seizoen 2025 - 2026
Voorstelling van het seizoen door Denis
Rekening houdend met de talrijke uitdagingen waarmee de beeldendekunstensector in de Federatie Wallonië-Brussel te maken krijgt, is het belangrijk dat de ondersteuning van kunstenaars en publiekswerking meer dan ooit centraal staan in de projecten van het MACS.
Ook in het komende seizoen (2025-2026) zet het museum zijn programmatie met internationale kunstenaars verder en presenteert het, tot aan het eerste weekend van november, een belangrijke solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Haim Steinbach, een prominente figuur uit de New Yorkse avant-garde van de jaren 1980.

De installatie The Miner’s Dream van Nedko Solakov, het zesde deel uit zijn reeks A Cornered Solo Show, is een poëtische en fantasierijke hommage aan de vroegere mijnwerkers van Grand-Hornu. Het werk zal tot aan de lente te zien zijn in een ‘hoek van het museum’ die de Bulgaarse kunstenaar speciaal uitgekozen heeft in de marge van de tentoonstellingszalen.
Daarna, vanaf het einde van het jaar, kan het publiek, in het kader van Europalia España, de multidisciplinaire aanpak ontdekken van Cristina Garrido. In tijden van social media en AI deconstrueren haar werken de representatie van hedendaagse kunst in een steeds meer geglobaliseerde wereld.
In dezelfde periode zal in de grote zaal van het MACS het project Quarantaine-Quarantine te zien zijn. Daarin bespreekt de Belgische kunstenaar Honoré δ’O hoe hij zich onlangs ‘terugtrok’ in de dorre maar inspirerende Chihuahuawoestijn, in de buurt van het bekende stadje Marfa in de staat Texas.
Tijdens de zomer wordt het seizoen afgesloten met de solotentoonstelling van kunstenaar Lucia Bru. Haar experimentele benadering van keramiek draagt in de Federatie Wallonië-Brussel bij tot de internationale heropleving van deze traditionele ambacht binnen de hedendaagse kunst.
Last but not least zal het MACS nog meer zijn rol opnemen bij de sensibilisering rond hedendaagse kunst, en dan vooral bij het schoolpubliek, dankzij zijn statuut van thematische aanbieder van het Parcours d’Éducation Culturelle et Artistique (PECA). PECA maakt deel uit van het pact voor hoogwaardig onderwijs (Pacte pour un Enseignement d’excellence) van de Federatie Wallonië-Brussel. Van de eerste kleuterklas tot en met het zesde jaar middelbaar zullen duizenden leerlingen niet alleen rondleidingen door de dienst publieksbemiddeling kunnen blijven volgen, maar ook talrijke ‘rondreizende workshops’ in hun klas, voor de scholen die dat wensen.
In een tijd waarin beelden verspreid worden door AI-algoritmes en waarin social media beïnvloeden hoe we kijken en denken, zullen onze publicaties en podcasts van hun kant ook moeten bijdragen aan het leren kijken, een van de voornaamste bestaansredenen van het museum.
Denis Gielen
Directeur van het MACS